Hennie van de Kar-Vervooren, tekstschrijfster
Frisse blik - verfrissende tekst

Doorwerken in coronatijd – #5 Interview met Maurice Molenaar, Webcase BV

Geschreven door Hennie van de Kar-Vervooren

Hennie van de Kar interviewt Brabantse ondernemers over doorwerken in coronatijd. Maurice Molenaar van Webcase BV uit Etten-Leur kreeg er als website- en social mediaspecialist veel werkzaamheden bij. Daarnaast nam hij direct na de eerste persconferentie het initiatief voor de facebookhulpgroep ‘Coronahulp Etten-Leur’. “Binnen een etmaal waren er 2500 aanmeldingen, vooral van mensen die hulp aanboden.”

Wanneer drong de ernst van corona tot je door?
“Dat was al voor de eerste persconferentie. Een van mijn zakenrelaties, met een bedrijfsvestiging in China, vertelde over de problematiek daar. Nu laat ik me niet zo snel van mijn stuk brengen, maar na die eerste persconferentie in Nederland verwachtte ik dat de aangekondigde maatregelen ook hier impact zouden hebben.”
 
Wat was de impact van de maatregelen voor jou?
“In de avonden had ik voordien een druk programma met diverse netwerken en repetities met mijn band. Opeens viel alles weg. Las ik ’s avonds relaxed een boek op de bank. Dat wende snel! Na een week coronatijd moest ik al diep nadenken over wat ik voorheen eigenlijk deed. Zakelijk werd het alleen maar drukker. Zeker in de eerste weken.” 
 
Waar kreeg je het drukker mee? 
“Verschillende klanten zagen dit als hét moment om te investeren in hun website, in online campagnes of in social media. Ik heb in de eerste weken zelf contact met hen gezocht. Vooral om te horen hoe het bij hen was en of ze gezond waren. In al die telefoontjes merkte ik de bereidheid om snel over te schakelen. Oók bij de bedrijven waar in één klap alle omzet wegviel.”
 
Kun je daar een voorbeeld van geven?
“Zeker. Eén van mijn klanten is een bloemsierkunstenares. Voordat corona uitbrak, kleedde zij grote evenementen aan met prachtige bloemdecoraties. Toen alle evenementen in één keer wegvielen, viel haar business weg. Zij had wel een website maar daar tot die tijd weinig mee gedaan. Zij greep het moment aan om te investeren in een webshop waarop zij haar bloemsierkunst aanbood aan zowel bedrijven als particulieren. Via social media gaf zij er ruchtbaarheid aan. Groot voordeel was dat zij al veel volgers had op Facebook en Instagram. Zo kon zij, zeker rond Moederdag, toch een mooie omzet maken. Gesteund door mensen in haar omgeving die hielpen om er meer bekendheid aan te geven. Een vergelijkbare omslag merkte ik bij mijn andere klanten. Zij gingen bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan een betere vindbaarheid van hun website. Sommigen pakten dat zelf aan, anderen schakelden mij daarvoor in. En, online vergaderen bleek een uitkomst.”
 
Online vergaderen een uitkomst, vertel ‘s …
“Ik was zelf altijd al enthousiast over de mogelijkheden van programma’s als Teams en Zoom, maar plots gingen mijn klanten het óók omarmen. Ideaal, want online vergaderen biedt de mogelijkheid om sneller en makkelijker met elkaar af te spreken. Een mooi voorbeeld is een project dat voor corona wat moeizaam verliep. Het lukte maar niet om de informatie los te krijgen die ik nodig had om verder te kunnen, omdat de klant moeilijk bereikbaar was. Maar na de corona-uitbraak had hij online wél tijd voor mij. We vergaderden kort en effectief via Zoom. Zo kon ik het project soepel en snel tot een goed einde brengen.” 
 
Dus dat online vergaderen, blijft er wat jou betreft in? 
“Laat ik zo zeggen, iedereen is zich veel bewuster geworden van de mogelijkheden om afspraken op afstand te houden. Als het niet per se hoeft, hoef je echt niet steeds van hot naar her. Dat geeft rust en is ook nog eens fijn voor het milieu. Daarom faciliteer ik voor Open Coffee Etten-Leur, het netwerk dat ik in 2009 oprichtte, nu ook een online variant. Met andere ondernemers kennismaken in een virtuele room, blijkt een succes. De drempel is online namelijk veel lager om elkaar vragen te stellen dan tijdens een offline bijeenkomst waar je nog niemand kent. Inmiddels gaan we wel weer offline van start, maar de online variant blijft vooralsnog intact. Ook omdat het zo mogelijk is om rekening te houden met risicogroepen. Deze mensen en hun naasten mogen we absoluut niet vergeten. De verplichte afstand heeft ons dichter bij elkaar gebracht.”
 
Dichter bij elkaar, bedoel je daarmee ook Coronahulp Etten-Leur?
“Dat initiatief laat inderdaad zien hoe groot de saamhorigheid is. De facebookgroep Coronahulp Etten-Leur richtte ik op als manier om mensen die hulp nodig hebben te verbinden met mensen die hulp zoeken. Binnen een etmaal waren 2500 mensen lid van de groep; voornamelijk veel mensen die hulp aanboden. In Etten-Leur ging van het ene op het andere moment de Voedselbank dicht. We hebben nu een semiprofessionele noodvoedselhulp opgezet. In de eerste weken ging een deel van mijn ‘nieuwe vrije tijd’ hierin zitten. Inmiddels wordt de groep gedragen door enkele zeer actieve vrijwilligers.” 
 
Hoe kijk je terug op dit kwartaal corona?
“De saamhorigheid die ontstond, maakte op mij de meeste indruk. Wat zakelijk de meeste indruk maakte, is het zien van de veerkracht bij ondernemers om zich niet te laten tegenhouden door een pandemie.”
 
Tot slot, hoe zie jij als zelfstandig ondernemer de toekomst?
“Ik ben niet het type dat ver vooruitkijkt. Ergens in mijn achterhoofd houd ik rekening met een tweede coronagolf. De eerste golf heeft laten zien dat er – zeker online – heel veel mogelijk is. Dat geeft vertrouwen. De komende tijd zal ik nog meer dan voorheen meedenken met ondernemers over hoe zij met hun bedrijf de beweging naar online nog beter kunnen maken. Niet stilzitten maar gewoon beginnen.”
 
Het interview met Maurice Molenaar behoort tot de interviewserie Doorwerken in coronatijd. Een initiatief van tekstschrijfster Hennie van de Kar. Deze interviews met Brabantse ondernemers staan ook als artikel op https://www.linkedin.com/in/hennievandekar/. 
 

Blog

Mijn hart ligt bij het schrijven in opdracht. Dan weet ik vooraf dat mijn tekst gewenst is. Hoe groot of klein je tekstvraag ook is, ik haal mijn neus nergens voor op!

Ik wissel grote tekstproducties zoals jubileumboeken, magazines en bedrijfsbladen graag af met bescheiden tekstopdrachten zoals een mailing, referentietekst of uitnodiging.

Daarnaast werk ik aan eigen publicaties. Ik schreef vier jaar een column voor BredaVandaag en publiceerde mijn autobiografisch bedrijfsverhaal. Sinds 2011 blog ik af en toe over mijn ontwikkeling als tekstschrijfster. En omdat privé en zakelijk bij mij nauw met elkaar verweven zijn, gaat het in mijn blog soms ook over Breda of over onze Pyrenese berghond Ventoux.

Wil je reageren op een blog? Leuk! Mail je reactie naar . 

 

Positive SSL