Gepubliceerd op .

Succesvol schrijven in een copyteam

Als tekstschrijver opereer je vaak als solist. Natuurlijk is er de samenwerking met de klant, vormgever en/of fotograaf, maar als het gaat om het schrijven zelf, dan ben je op jezelf aangewezen. Dat hoeft echter niet! In de afgelopen jaren heb ik bij arbeidsintensieve schrijfprojecten (lees: het schrijven van bedrijfsboeken en jubileumboeken) al meermaals in een copyteam gewerkt. Werken in een copyteam gaat verder dan ‘jij schrijft stuk A en ik stuk B’. Samen kom je al schrijvend en afstemmend tot een nieuw geluid.

Samen een bedrijfsboek schrijven

Recent werkte ik met collega-tekstschrijver Kristel Beerling aan het bedrijfsboek voor Cladding: Maatwerk met Cladding. Toen deze opdracht oorspronkelijk bij haar binnenkwam, vond zij het fijn om er een collega-tekstschrijver bij te betrekken. Kristel wist dat ik al vaker in een copyteam had gewerkt, namelijk met Douwe Soepboer, binnen onze formule Mooi Vastgelegd. Zodoende benaderde zij mij. Andere collega’s vroegen de afgelopen tijd meer dan eens naar hoe dat nou werkt, samen aan een boek werken. Tijdens een bijeenkomst met tekstschrijvers uit de regio (bijna allemaal aangesloten bij beroepsvereniging tekstnet) deelden we onze ervaringen. We beantwoordden de vraag naar wat de succesfactoren zijn als je in een copyteam gaat schrijven. Daarvoor keken we specifiek naar dit ene schrijfproject. Waarom? Omdat daarin eigenlijk alles zó gesmeerd liep, dat we nu al zin hebben om opnieuw zo’n proces met elkaar aan te gaan.

Basisvoorwaarden voor succesvol schrijven in een copyteam

100% vertrouwen

Kristel en ik waren vanaf het offertestadium volledig open naar elkaar. Over ons tarief, over onze aanpak, over onze beschikbaarheid, over wat we het liefste doen. Vlieg je een project als dit samen aan, dan zijn er geen verborgen agenda’s. Daar houd ik trouwens sowieso niet van. 100% vertrouwen in elkaar is de eerste succesfactor.

Elkaar versterken

We gingen samen voor het binnenhalen van deze opdracht. Dat was geen gelopen race. Wie wel eens een boek heeft gemaakt, weet dat het een zeer arbeidsintensief proces is. Daar hangt een prijskaartje aan. Kristel en ik bleken beiden de neiging te hebben om bij voorbaat te gaan onderhandelen met onszelf om het financieel zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de klant. Ook vanuit de gretigheid om zo’n mooie schrijfklus binnen te halen. Maar onze begrotingen waren realistisch. Door samen op te trekken, versterkten we elkaar en konden we de klant overtuigen dat het de investering waard zou zijn.

Optreden als eenheid

Naar de klant traden we op als eenheid. Dat betekende dat we direct een gezamenlijke mailhandtekening maakten waarmee we mails ondertekenden. Ik zeg we, maar hier moet ik zeggen Kristel. Kristel bleek veel handiger dan ik te zijn in dit soort technische dingen. Zoals zij ook een kei is in het structureren van grote hoeveelheden informatie. Maar moest er gebeld worden met de klant, dan was ik vaak degene die in de telefoon klom. We traden op als eenheid, maar deden de dingen die van nature goed bij ons pasten. Dat maakte de samenwerking heel ontspannen.

Succesvol samenwerken in het schrijfproces

Duidelijke taakverdeling

Na het akkoord van de klant, maakten we een overzicht van alle teksten die we nodig zouden hebben om tot een boek te komen. Deze inhoudsopgave was de basis voor een duidelijke taakverdeling. Als van nature ontstond hier een verdeling in interne en externe interviews. Terwijl Kristel vooral in gesprek ging met de samenwerkingspartners van Cladding, interviewde ik de medewerkers.

Afstemmen

We deden beiden een deel van de interviews. De kans bestaat dat je daardoor soms wat informatie mist. Werk in je in een copyteam dan is het van belang om continu af te stemmen. Naast het laten lezen van elkaars stukken en elkaar daarop feedback geven, deden we dat ook door elkaar regelmatig te bellen of door een uurtje samen te zitten. De feedback liet ons als tekstschrijvers allebei groeien en zorgde er eveneens voor dat de artikelen dezelfde tone-of-voice hadden, ongeacht wie ze had geschreven.

Dit vind ik de grootste voordelen van het schrijven in een copyteam

Of ik nu nooit meer een project alleen doe? Nee, dan zou ik liegen. Maar het schrijven in een copyteam bij arbeidsintensieve schrijfprojecten biedt wel verschillende voordelen. Je werkt samen twee keer zo snel, waardoor je ook tijd houdt voor tekstvragen van andere vaste klanten. Ook behoed je elkaar voor blinde vlekken. Bovendien ben je door de samenwerking in zo’n groot project minder kwetsbaar. Toen ik, door tijdelijk extra zorgtaken thuis, krapper zat in de tijd, pakte Kristel automatisch dingen van me over. Het proces kon voor de klant gewoon doorlopen en liep geen vertraging op. Bovenal was de samenwerking met Kristel gezellig. Of gezellig is misschien een verkeerd woord. Niemand anders dan je duo-schrijfpartner snapt wat er in je hoofd omgaat; het delen daarvan geeft heel veel werkplezier (en maakt wellicht een tikje minder eenzaam).

Op naar een volgend schrijfproject in een copyteam

Samen werken aan een project, betekent dat je moet willen delen. Openhartig zijn als er iets tegen zit, als het even niet lukt, bij twijfel over een zin, maar ook het delen van het succes. Maar hoe leuk is het om sámen het podium te pakken. En toen we dat sámen deelden op LinkedIn werd dat dubbel zoveel gelezen. De springplank naar nóg zo’n project? We zijn klaar voor een volgend schrijfproject in een copyteam.

tekstschrijven, bedrijfsboek, copyteam